Waarom is een merk zo belangrijk!

5% beslissingen in menselijk brein worden o.b.v. ratio genomen

Een merk is een teken, symbool of uiterlijke verschijning waardoor een product of dienst zich onderscheidt van concurrerende producten of diensten. Vaak uitgevoerd in een naam en/ of een logo. Een logo is een uitvloeisel van de merkpersoonlijkheid. Een merk heeft verschillende functies. Het zorgt vooral voor erkenning, herkenning en onderscheidend vermogen voor afnemers.

Merken bieden afnemers belangrijke zekerheden. Ze geven herkenbaarheid, vertrouwen en hebben daarnaast een symbolische functie. Kortom: een merknaam staat ergens voor, heeft betekenis. Een merk garandeert het vertrouwen van een bepaalde constante kwaliteit van het aanbod. Vaak wordt gedacht dat een merkstrategie alleen iets is voor grote consumentenorganisaties, zoals Google, Apple of IKEA. Onder de waardevolle merken vallen echter ook grote en kleinere MKB bedrijven. Een hoge waardering houdt direct verband met de continuïteit en rentabiliteit van de merken. Men kan verschillende merkniveaus onderscheiden, van ondernemingsmerk (VAG) naar paraplumerk (Audi), naar individueel merk (A4) naar type (S2). Een merkextensies is om onder een bestaande naam nieuwe producten aan te bieden (Porsche horloges). Een lijnextensies is een assortimentsuitbreiding van een bestaand merk (nieuwe varianten bijv. VW Golf Diesel, VW Golf Sport)

Brainpositioning / perceptie

Positioneren is een product of dienst bewust een plaats geven in het hoofd van je doelgroep. Positioneren is het creëren van een voorkeurspositie in het brein van de doelgroep. Het gaat hierbij om een positief onderscheidende perceptie ten opzichte van een concurrerende aanbieder waardoor identiteit en imago ontstaat dat zich onderscheidt van de concurrentie.

De afnemer / gebruiker denkt bij bepaalde behoeftes of wensen direct aan dit product of dienst. Met een duidelijke positionering wordt een sterke breinpositie bereikt. Slechts 5% van de beslissingen in het menselijk brein worden op basis van ratio genomen. Wat iemand van of over je denkt is dus essentieel. Ook in de B2B is beeldvorming een belangrijke besluitfactor.

Hoe wordt een merk ervaren

Vanuit aanbodkant: als een naam / teken/ symbool (bedoeld om product / dienst te identificeren en te onderscheiden) Vanuit vraagkant: netwerk van associaties (tussen elementen in geheugen van de afnemer)

Merknamen voorbeelden

  • Functioneel: Leidsche onderwijsinstellingen
  • Betekenis: Diesel kleding
  • Abstract: Ola
  • Afkortingen: KLM

Managen van marktstrategieën over de landen heen

Globale strategie: dezelfde positionering / creatieve concept / uitvoering in alle markten

Adaptieve strategie: alleen executie aanpassen. Bijv. In China, Chinezen in de commercials

Differentiatie strategie: propositie ligt vast, uitwerking lokaal

Lokale strategie: niet standaard, iedereen doet iets anders

Wat is de relatie tussen een merk en een positionering

Een merk is een belangrijk gegeven voor een afnemer om een product of dienst te kiezen. Bij een merk weet de afnemer wat hij kan verwachten. Een merk staat ergens voor, en is meer dan een naam en / of een logo. Een merk geeft inhoud en betekenis. Een goede positionering betekent dat een merk herkenbaar is en anders (liefst begeerlijker) is dan andere merken. Daarbij dien je als organisatie wel helderheid te hebben over wat en wie je voor de afnemer wilt zijn en waarom dit waardevoller is voor je afnemer dan wat de concurrentie aanbiedt.

 De nieuwe merkbeleving van Philips

Elke 5 tot 10 jaar een nieuwe positionering en een aanpassing van het logo. Als opvolger van zijn vader als Philips design chef bedacht Thomas Marzano de slogan “Innovation and you”. Volgens CEO Frans van Houten staat het terugkomen van het oude beeldmerk voor inspiratie uit het verleden gecombineerd met de innovatie van de toekomst. Zijn voorgangers bedachten: “Philips dan is het goed”, “Lets makes things better”,

”Sence and symplicity”. Niet geheel ongebruikelijk in de business is om vaker een nieuwe positionering te introduceren. Echter of de consument hier nou op zit te wachten?

Voorbeelden krachtige merken en positionering statements

  • Acer: empowering people
  • Fortis: getting you there
  •  DB: a passion to perform
  •  DHL: we move the world
  •  Nokia: connecting people
  •  Skoda: simply clever
  •  Q music: Q is good for you
  • Auping: Auping nights, better days

InterimMarketing maakt úw positionering onderscheidend. Goed luisteren naar uw doelgroep, inlevingsvermogen in uw doelgroep en creatief zijn in de ontwikkeling van onderscheidend vermogen. Een heldere en relevante communicatie van een inspirerende propositie. Actuele “insights” van potentiele kopers. Positionering die maximaal aansluit op de behoefte van uw doelgroep, die uniek is én uw merk versterken. Dàt is onze uitdaging.