Corporate branding is het inzetten van je bedrijfsnaam als merk in al je communicatie naar je doelgroep. Het staat tegenover product branding, waarbij je enkel producten promoot. Een sterk imago laat zich niet imiteren. Bij de lancering van een product kan een concurrent snel met een vergelijkbaar en goedkoper product op de markt komen. Echter een sterke corporate identity met een herkenbaar én gekend design laat zich niet zo gemakkelijk imiteren.

Branding marketing

Subjectieve, emotionele factoren geven vaak de doorslag bij een aankoopbeslissing. Als de beslisser twee of drie evenwaardige keuzes overhoudt, dan spreekt het gevoel. Het imago van de aanbieder /onderneming geeft dan de doorslag. Zie ook: Waarom is een merk zo belangrijk + checklist

Customer journey, nut van Brand management en branding marketing 

Marktgericht denken, branding marketing of customer relationship marketing staat vandaag de dag centraal. Succesvolle organisaties zorgen voor een interessante “customer journey” waarbij de doelgroep echt geraakt wordt. Creativiteit van de marketing adviseur komt hier duidelijk in beeld. Het nut van managen van merken ligt vooral in “to identify goods and services”. Branding heeft te maken met het geheugen van de doelgroep. Iemand onthoudt bepaalde kenmerken van een merk. Dit stelt hem uiteindelijk in staat om het product of dienst in bepaalde situaties te herkennen. “Brand Knowledge” is de kennis die iemand heeft over een merk en helpt bij het kiezen tijdens aankoop intenties. Die kennis wordt in kleine stukjes in het geheugen opgeslagen. Men denkt aan een behoefte of producten en het merk komt in beeld. Of men ziet een merk en de behoefte aan het product komt in beeld. De kennis van een merk is dus een samenraapsel van allerlei stukjes informatie die met elkaar in verbinding staan in het brein van de klant.

Merkbelevingmodel

Een viertal domeinen draagt bij aan het versterken van een merkbeleving: entertainment, educatie, esthetiek en escapism (ontsnapping aan werkelijkheid). De mate van participatie en invloed vanuit degene die een beleving ondergaat bepaald mede de merkbeleving. Iemand die Walt Disney Parijs bezoekt, heeft een sterke brand-experience beleving en nagelt het merk vast in het brein. Alle zintuigen worden geprikkeld en je bent als bezoeker onderdeel van een sterke beleving. Ook in de b2b markt doen mensen zaken met mensen. Dat deze mensen de inkoper of directeur zijn, neemt niet weg dat dezelfde systemen ook op hen van toepassing zijn: iedereen wil ‘beleven’ en ook de producten en diensten van b2b-bedrijven zijn prima te laden met een merkbeleving. Zie ook Positioneren

Waarom is merkpersoonlijkheid belangrijk!

Een merk is een teken, symbool of uiterlijke verschijning in communicatie waardoor een product of dienst zich onderscheidt van concurrerende producten of diensten. Veelal uitgevoerd in een naam en / of een logo. Een logo is een uitvloeisel van de merkpersoonlijkheid. Een merkstrategie heeft verschillende functies: het zorgt met name voor erkenning, herkenning en onderscheidend vermogen voor afnemers. Zie ook Corporate identity

Brand development strategy

Merken bieden afnemers belangrijke zekerheden. Ze geven herkenbaarheid, vertrouwen en klantwaarde en hebben daarnaast een symbolische functie. Bijvoorbeeld de bevestiging van kwaliteit. Kortom: een merknaam staat ergens voor, heeft betekenis. Een merk garandeert het vertrouwen van een bepaalde constante kwaliteit van het aanbod. Vaak wordt gedacht dat branding strategies en merkstrategies alleen iets is voor grote organisaties als Google, Philips of Apple. Niets is minder waar. Onder de waardevolle merken vallen ook MKB bedrijven. Een hoge waardering houdt direct verband met de continuïteit en rentabiliteit van de merken.

InterimMarketing is een marketing communicatie bureau dat organisaties ondersteund bij b2b marketing, brand strategy en brand identity om daarmee een sterk en onderscheidende merkpositionering voor opdrachtgevers neer te zetten.