Content marketing

Content marketing is het delen van relevante informatie, via het juiste kanaal en voor het juiste publiek. Met als doelstelling leads genereren uit je content en uiteindelijk sales. Het is een zeer meetbare en effectieve vorm van marketing. Met relevante content probeer je de lezer te enthousiasmeren om meer over jouw dienst, product of organisatie te weten te komen. De content of inhoud van het bericht kan geplaatst worden in verschillende kanalen: krant, tijdschrift, blog, social media b2b (Linked in, Facebook). Het soort kanaal is afhankelijk van het onderwerp en welke doelgroep je precies wilt benaderen. Zie ook Online marketing

E- mail marketing

Content marketing is zorgen voor juiste informatie voor je doelgroep op het juiste moment. Dat kan met verschillende media, een nieuwsbrief, een blog, via social media of door middel van informatie op je website. Je probeert de doelgroep aan te spreken en ze vervolgens op je website verder te voorzien van informatie of vervolgacties. Content b2b marketing zorgt voor communicatie tussen organisatie en doelgroep en verstevigt de relatie met klanten.

Doe je voordeel met 12 praktische tips voor het succesvol benaderen van je relaties met E- mail marketing

Content marketing plan

Een blog op je website is een goed startmoment om b2b marketing content op te bouwen. Via een blog kun je relevante informatie over een onderwerp beschrijven en vervolgens bij lezers interesse opwekken. Dit artikel biedt je vervolgens aan op diverse kanalen (Facebook, Twitter, Linked-in) waarbij je telkens weer voor meer informatie naar je website verwijst. Aangezien consumenten bewegen op meerdere schermen (TV, PC, tablet, smartphone) is de juiste mix voor de juiste kanalen essentieel om het maximale resultaat te halen uit dit multiscreening-gedrag. Consumenten gebruiken gemiddeld 8 bronnen om tot een aankoopbeslissing te komen.

Relevante internet content

Het ontwikkelen van relevante content is niet eenvoudig. Het gaat om interessante informatie rondom jouw dienst, product of branche. “What you want to tell your audience”, “what you should say”, “what your audience wants to hear”. Artikelen moeten kort en bondig zijn met een goede opbouw en pakkende kopteksten. Dit geldt overigens ook voor de inhoud van je SEO website. Een lezer beoordeelt zeer snel of de informatie interessant is voor hem. Lange artikelen met veel bijzinnen werken negatief. Checklist en handige tips zijn zeer welkom en heb je een mening over toekomstige ontwikkelingen vermeld dat dan. Dodelijk zijn teksten met irrelevante en gedateerde informatie.

Delen van content

Om de inhoud van artikelen te verspreiden kun je als bedrijf ook je eigen medewerkers gebruiken. Ook lezers kun je vragen om de content te delen met hun netwerk. Zo verspreid je snel je berichten wat kan zorgen voor extra bezoek naar je website. Reden om content te delen zijn: het hebben van een passie voor het onderwerp, het vinden van relevantie voor je vrienden, het helpen van anderen of het verspreiden van nieuws of het uitlokken van een reactie. De link tussen Social media marketing en content marketing is sterk. Het goed inzetten van content marketing versnelt de transitie naar Social business. Zie ook Social media marketing

Belang voor SEO

Google hecht veel waarde aan unieke en relevante content. Om hoger in de zoekresultaten te komen is content marketing van essentieel belang. SEO content wordt door de zoekmachine robot van Google meegenomen bij de beoordeling van de waarde van je website. Voor website optimalisatie is een content marketingplan een vereiste.

De InterimMarketing communicatiemanager ondersteunt u door samen met u de juiste keuzes te maken met betrekking tot content marketing en zorgt daarmee voor meer bezoekers op je website.

“Content produceren is niet hetzelfde als teksten genereren”