Corporate identity

Corporate identity (bedrijfsidentiteit) bestaat uit drie elementen. Design, boodschap en taalgebruik. Het design kan bestaan uit een beeldmerk of woordmerk of kleurgebruik. De boodschap is wat de doelgroep hoort of ziet. Het zorgt voor een directe positionering in het brein. Het taalgebruik moet voldoen aan de gedragscode die de cultuur van de organisatie weerspiegeld. Deze drie elementen zijn bepalend voor het uitdragen van de corporate identity en dus het onderscheidend vermogen ten opzichte van concurrenten. Zeker zo belangrijk is het gegeven dat een goed uitgewerkte corporate identity zorgt voor herkenning en bijdraagt aan merkvoorkeur.De manier waarop design, communicatie én gedrag worden ingezet, wordt bepaald door het management. Als je sleutelt aan de bedrijfsidentiteit, moet je dus rekening houden met de bedrijfscultuur.

Huisstijl en bedrijfsidentiteit

Een huisstijl wordt vaak corporate identity genoemd. Het gaat over de stijl van het huis en dat gaat verder dan puur visuele zaken. Bekeken vanuit corporate branding gaat het hierbij ook over de communicatie (verbaal) én het gedrag van medewerkers (non-verbaal). In de smalle definitie denkend vanuit design, zien we huisstijl als de visuele identiteit van een organisatie., het symbolische gedeelte van de bedrijfsidentiteit. Hieronder vallen naam, logo, kleur, typografie, vormentaal en fotografiestijl.

Corporate identity design en positioneren

Een sterke visuele identiteit is een goed middel om de organisatie te positioneren. Organisaties investeren hierin om vertrouwen te winnen van hun doelgroep. Vertrouwen in de organisatie zelf en in de diensten en producten die zij aanbiedt. Bij visuele identiteit, hebben we het over de schrijfwijze van de naam van de organisatie, eventueel het gebruik van een beeldmerk, opmaak website, het gebruik van vaste kleuren, steeds hetzelfde lettertype, een vaste opmaak van drukwerk en de vaste indeling van brieven en mails. Het logo en de kleur kunnen op vele plekken terug komen. Huisstijldragers zijn onder andere het drukwerk, zoals briefpapier, enveloppen, visitekaartjes, website formulieren, rekeningen en brochures. Ook de naamborden, bewegwijzering, stands op tentoonstellingen, relatiegeschenken, vlaggen, koffiekopjes in de kantine, audiovisuele presentaties en het wagenpark zijn dragers van de huisstijl en kunnen bedrukt worden met het logo. Eenheid in de visuele presentatie leidt tot bij aan een consistente visuele uitstraling en aan de vorming en instandhouding van de identiteit van de organisatie.

InterimMarketing creëert voor u een onderscheidende visuele identiteit. De eenheid en herkenbaarheid in de visuele presentatie leidt een consistente visuele uitstraling die zodoende zorgt voor de optimale vorming én instandhouding van de identiteit van de organisatie.