Positioneren

Positioneren

Positioneren is een product of dienst bewust een plaats geven in het brein van je doelgroep, het creëren van een voorkeurspositie in het brein van de doelgroep: brainpositioning. Het gaat hierbij om de positief onderscheidende perceptie ten opzichte van een concurrerende aanbieder waardoor identiteit en imago ontstaat die zich onderscheidt van die van de concurrentie.

5% beslissingen in brein o.b.v. ratio genomen!

Positioneren creëert merkpersoonlijkheid waardoor een verankerde breinpositie wordt bereikt. Slechts 5% van de beslissingen in het menselijk brein worden op basis van ratio genomen. Wat iemand van je vindt of hoe over jou, je producten of diensten gedacht wordt, is dus cruciaal. Ook in B2B is positioneren en branding een belangrijke besluitfactor. Zie: Hoe bepaal je een juiste positionering + Checklist

Relatie merk en positionering

Een merk is een belangrijk selectiefactor voor een afnemer om een product of dienst te kiezen. Bij een merk weet de afnemer wat hij kan verwachten. Een merk staat ergens voor, is meer dan alleen een naam en / of logo. Een merk geeft inhoud en betekenis én een belofte. Een goede positionering, als onderdeel van marketing, betekent dat een merk herkenbaar is en anders (liefst begeerlijker) is dan andere merken. Daarom dien je als organisatie helderheid te hebben over wat en wie je voor de afnemer wilt zijn en waarom dit waardevoller is voor je afnemer dan datgene dat de concurrentie aanbiedt.

Be good, be different. InterimMarketing maakt samen met u úw positionering onderscheidend. Goed luisteren naar uw doelgroep, inlevingsvermogen in uw doelgroep en creatief zijn in de ontwikkeling van onderscheidend vermogen en van een merkstrategie. Positionering die maximaal aansluit op de behoefte van uw doelgroep, die uniek is én uw merklading (inhoud) geeft én versterkt.

“Be good, be different”