Waardepropositie ontwikkeling

Uw propositie communiceert naar de doelgroep waarom zij uw product/dienst moeten aanschaffen, waarom dit beter is dan de concurrentie. Een waarde propositie is een cocktail van fysieke en niet- fysieke eigenschappen die een product/ dienst aantrekkelijk maken voor de klant en daarmee dus concurrentievoordeel realiseren.

Waarde propositie ontwikkeling

Een waarde propositie is een “statement” die samenvat waarom een potentiële klant een product of dienst van u zou moeten afnemen. Dit gaat verder dan alleen fysieke eigenschappen, het is de totale belofte die u onderscheidt in de markt. In marketingtermen; met welk aanbod, producten, diensten en services ga je de markt op. Kenmerken van een goede propositie zijn; uniek, waardevol en zichtbaar. Het moet merkbeleving en klantemoties oproepen. Pas wanneer uw doelgroep u bijzonder vindt zal deze over u gaan praten en uw kant opkomen. Voeg daarom zeker een stuk “excitement” toe in uw positionering. Klik hier voor een checklist waarde propositie ontwikkeling

Onderscheidend vermogen en propositie ontwikkeling

Een waarde propositie dient onderscheidend te zijn t.o.v. uw directe concurrenten. Onderscheidend vanuit het gezichtsveld van uw klant uiteraard. Die onderscheidenheid hoeft niet per definitie te zitten in uw product/dienst aanbod of prijs. Dat kan ook door de manier van communiceren, distribueren, garantie geven, prijsbeleid of zelfs de wijze waarop u uw doelgroep benadert. Het gaat dus niet zo zeer om het product dat u aanbiedt, maar over de kernbehoeften die het vervult voor uw klanten doelgroep.

Verkoop propositie

Een verkoop propositie is een korte beschrijving waarin uw kernaanbod wordt verwoord. Dit wordt ook wel een “elevator pitch” genoemd. Zo’n pitch start met de formulering van de kernbehoefte van uw klantendoelgroep. Vervolgens een beschrijving van ‘het unieke karakter, van uw aanbod’ waarbij juist het onderscheidende van uw aanbod “what’s in it for me” aan de klant wordt uitgelegd. Zie ook Positioneren

De uitdaging van InterimMarketing: ‘het bedenken van heldere en relevante communicatie van een inspirerende propositie’. Actuele “insights” van de potentiele kopers. Een propositie die maximaal aansluit op de behoefte van uw klant, die uniek is én uw merk versterkt. Die werkt en bijdraagt aan het succes van onze opdrachtgevers.