Search engine marketing

 

 

 

 

 

 

Het doel van search engine marketing is om er voor te zorgen dat jouw website als een van de eerste wordt gevonden. Dat bereik je door je website doelbewust te laten stijgen in de ranking binnen zoekmachines (search engines). Dat kan zowel binnen betaalde als niet betaalde resultaten. Stijging kan worden gerealiseerd door het gebruik van verschillende technieken, met name getarget op Google. InterimMarketing ontzorgt haar opdrachtgevers met website marketing.

Technieken SEO en SEA

Onder search engine marketing vallen twee internet of zoekmachine optimalisatie methodes, te weten: SEO en SEA (online campagnes). Beide zijn er op gericht om meer bezoekers naar een website trekken. SEO optimalisatie (search engine optimalisation) is in principe gratis, SEA (search engine advertising) daarentegen kost geld. Via SEO content krijg je voornamelijk bezoekers omdat je website inhoudelijk als waardevol wordt gevonden of relevant is. Via SEA (Google adwords) betaal je om in beeld te komen als een gebruiker bepaalde zoekwoorden (keywords) intikt. Google adwords reageert dus op vooraf bepaalde zoekwoorden en brengt dan uw advertentie in beeld. De kosten worden uitgedrukt in Cost Per Click (CPC). Dit is het bedrag dat je moet betalen wanneer iemand op jouw advertentie klikt.

Wat is Affiliate Marketing

Een andere techniek is affiliatemarketing. Hierbij belonen adverteerders hun partners (affiliates) voor doorgeklikte bezoekers of gegenereerde verkopen. Affiliates plaatsen advertenties op hun website om zodoende clicks en verkopen te behalen.

Linkbuilding

Het doel van linkbuilding is het trekken van meer bezoekers naar een website en het verbeteren van de positie in de zoekmachineranking. Linkbuilding is het verhogen van het aantal links die verwijzen naar een website. Bij kwalitatieve linkbuilding wordt rekening gehouden met de relevantie en kwaliteit van de pagina waar vandaan een link wordt geplaatst.

Resultaat meting, keyword onderzoek en conversies

Bij zoekmachine marketing worden steeds de prestaties van verschillende relevante keywords ten opzichte van je concurrentie gemeten én verbeterd. De zoekmachinepositie van een website is af te leiden uit de zoekmachineresultaten. Na het invoeren van een zoekterm is te bepalen op welke plek een website staat in de ranking. De zoekresultaten in Google worden altijd individueel samengesteld op basis van o.a. locatie en geschiedenis. Daarnaast wordt met name gekeken naar conversie en conversie ratio’s. Conversie is de omzetting van een websitebezoeker naar een vooraf bepaald doel (bijvoorbeeld: offerte-aanvraag, bestelling, inschrijving voor een nieuwsbrief, downloaden brochure). Conversieratio is het % van de websitebezoekers dat overgaat tot conversie. Conversies kun je onder andere met Google Analytics meten.

Internet marketing specialist

De InterimMarketing internet marketing consultant biedt ondersteuning bij het definiëren van een online marketing strategie online marketingplan, online branding en SEO en internet marketing advertising. Wij zijn gespecialiseerd in b2b online marketing, business online communicatie en het optimaliseren van websites. Voor meer specifieke internet service diensten werken wij samen met geselecteerde derde partijen zoals een internet marketing bureau.

 

“Online niet meer weg te denken uit huidige marketing strategie”