Hoe goed is jouw website

Wie of wat bepaalt of een website goed is? Hij moet als eerste jouw doelgroep aanspreken. Maar ook jouw doelstellingen helpen realiseren. Hoe meet ik dat nu precies?

strategisch marketingplan 1 (2)

Kwaliteit website meten

Hoe nuttig is de website voor de doelgroep, is de informatie actueel en accuraat?
Is de website snel en goed zichtbaar? (desktop, laptop, tablet, smartPhone).
Is hij gebruiksvriendelijk en overzichtelijk? Is de navigatie intuïtief en zijn teksten eenvoudig te lezen? Beleving is belangrijk. Visuele en emotionele aantrekkelijkheid, ontwerp en creativiteit moeten consistentie zijn met andere uitingen van de organisatie.

Technische kwaliteit

Niet direct zichtbaar is de technische kwaliteit van je website. Via Raventools
kun je een rapport opvragen over de technische kwaliteit van je website. Zeer nuttig en doeltreffend. Het programma kun je 30 dagen gratis gebruiken.

Analyseren van sitebezoek

Via Google analytics kun je sitebezoek analyseren. Je kunt zien hoeveel bezoekers je per dag krijgt, waar ze vandaan komen en hoe lang ze op je website blijven. Daarnaast kun je allerlei andere data bekijken, ook die van het effect van Social media.

Snelheid op tablet en smart Phone

Veel websites worden tegenwoordig mobiel bekeken. Dan is laadsnelheid en goede zichtbaarheid uiteraard belangrijk. Raventools geeft hier ook informatie over. Via Google Speedtest kun je dat gratis het hele jaar door testen. Google geeft je hier ook goede tips om problemen op te lossen.

Kwaliteit e- commerce website

Webshops moeten beschikbaarheid en levering binnen de beloofde tijd kunnen garanderen. Transacties moeten snel een eenvoudig af te handelen zijn. Een webshop moet snel reageren op vragen en liefst via een chatfunctie. Daarnaast moet de site betrouwbaar omgaan met persoonlijke data en een niet-goed-geld-retour mogelijkheid hebben.

Wat vindt Google een goede website?

Hoog scoren in de zoekresultaten binnen Google helpt om beter gevonden te worden en dus meer leads en mogelijk klanten te genereren. Daarvoor dien je een goed doorzoekbare website te hebben (voor de Google robots) met veel relevante inhoud. Inrichting met meta data (niet zichtbare deel van de site) is belangrijk voor de vindbaarheid door robots. Dat vraagt een zoekmachine vriendelijke website, SEO geoptimaliseerd. Google vindt het ook belangrijk dat anderen naar jou verwijzen. Deze links moeten dan wel van waardevolle en relevante websites komen.

Social media wordt steeds belangrijker

Vooral in de consumentenmarkt, doch ook in andere branches wordt Social steeds belangrijker. Google vindt autoriteit en populariteit van artikelen belangrijk. Aangezien Social media veel wordt gebruikt voor het creëren van artikelen is het verkrijgen van een link via dat artikel naar jou website een belangrijke meetfactor voor Google.

Een nieuwe website en veel concurrentie

Om snel zichtbaar te zijn in de zoekresultaten van Google kun je SEA toepassen.
Je adverteert hierbij in Adwords met relevante zoekwoorden en advertenties in Google.
Bij veel concurrentie kan dat kostbaar zijn. Een klik op een advertentie rondom bedrijfsuitje kost al gauw zo’n 5 euro. Een klik op beurs stand kost al gauw 7 euro. Minder populaire woorden zitten vaak ruim onder de 1 euro.

Hoe zie ik mijn positie op Google

Ranking — Wincher.com Safari, Vandaag at 10.40.13

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Je kunt eenvoudig via Wincher.com jouw (natuurlijke) positie binnen Google dagelijks meten. Je voert de zoekwoorden in en het programma berekent direct je positie en de populariteit van het woord in Google. Een hoge positie met woorden die veel gezocht worden is natuurlijk het meest aantrekkelijke.