Uw merk sterker positioneren in de markt

Welke klanten kopen uw merk? Waarom kopen ze uw merk? Waarom zouden potentiële klanten juist uw merk moeten kopen? Een aantal basisvragen die aan de basis staan van verkoopsucces.

DSC03604 - versie 2

Klanten bereiken, boeien en binden

Door te weten wie uw klanten zijn is het mogelijk om ze te bereiken via communicatiemiddelen die ze gebruiken. Daarnaast kunt u inhoudelijk en visueel beter inspelen op hun wensen, verlangens en behoeften. Ook kunt u hun angsten ontnemen die aankopen in de weg staan. In essentie komt het er dus op neer dat het belangrijk is dat u weet hoe u klanten kunt bereiken, boeien en binden.

Voorkeurpositie winnen

In de overmaat aan aanbod en communicatiegeweld is het steeds moeilijker om een voorkeurspositie te krijgen bij uw klanten/doelgroep.  Laat staan een voorkeurspositie veroveren. Succesvolle merken zorgen voor een onderscheidend aanbod en een sterk merkbeleid om zodoende positieve aandacht te krijgen ten opzichte van de concurrentie. Er bestaat nu een beproefde methode om dit proces snel en effectief in gang te zetten.  

Zoektocht naar onderscheidenheid

Veel organisaties lijken op elkaar of bieden soortgelijke producten aan in de ogen van potentiële klanten. Onderscheidenheid is daarmee een onlosmakelijke succesfactor waarnaar men op zoek is. Het vinden van deze onderscheidenheid of het laden hiervan in het merk is een lastig proces. Veel organisaties worstelen hiermee. Dit gaat veel dieper dan een ‘leuke website’ maken of een reclame-actie bedenken. Eerst nadenken en dan pas keuzes maken zorgt voor meer verkoop en conversie.  Daarnaast kost het uiteindelijk minder geld.

Terughoudendheid om “communicatiebureau” in te schakelen

Logische reactie. Een bureau wordt vaak pas ingeschakeld als de nood hoog is en snel iets moet gebeuren. Een reclamebureau zal hierbij ook eerder grijpen naar ideeën die ze al voor anderen hebben ontwikkeld en denken daarbij al heel vlug in middelen. En dat is nu net wat er niet moet gebeuren. De kans dat je met deze werkwijze succesvol bent is nihil. Toch zijn er nog steeds genoeg reclamebureaus die met hun product hun klanten proberen te overtuigen. Met een prachtige beurs stand (terwijl de doelgroep niet naar beurzen gaat), een geweldige Direct Mailing – actie (terwijl we maar een paar klanten hebben) of met het maken van een huismagazine (terwijl we niets te melden hebben en/of de ontvangers andere media gebruiken). Sneu voor de ondernemer maar ook vervelend voor het reclamebureau die daarmee geen succes oogst bij de organisatie.

Bestaat het “Full service marketing en communicatie” -concept nog?

Vroeger hadden reclamebureaus een enorme hoeveelheid medewerkers en waren de communicatiemiddelen zeer beperkt. Er werd grof geld verdiend, met name door de inzet van de communicatiemiddelen. De ondernemer kreeg de belofte dat zeker 50% van zijn budget goed besteed was. Dat is onacceptabel. Tegenwoordig zijn de bureaus veel kleiner en gespecialiseerder. Data-analyse en marketingstrategie zijn belangrijk geworden. Daarbij zijn er de afgelopen jaren ongelooflijk veel communicatiemiddelen bijgekomen. Verdeeld over zeven communicatiesoorten zijn er inmiddels ruim 1.200 inzetbare communicatiemiddelen inzetbaar. Bureaus hebben het overzicht niet meer en kunnen de mogelijkheden nauwelijks bijbenen Daarbij wenst de ondernemer 95% zekerheid dat zijn budget goed besteed wordt. Kiezen is lastiger geworden. Nadenken over de keuze een must.

Zorg dat de ondernemer grip en vertrouwen krijgt

Een ondernemer moet zich betrokken voelen en grip hebben op wat er gaat gebeuren. Eerst nadenken over doelstellingen en ambities, analyseren wie de doelgroep eigenlijk is, wat het onderscheidend aanbod is, wat de kernwaarden zijn, hoe je het merk kunt laden. Hiermee komen de marketing strategie en communicatie tactieken in een directe relatie te staan met sales. Pas daarna komt de keuze voor mogelijke middelen en het creatieve proces. Dus eigenlijk kun je pas veel later in het proces een bureau kiezen met de expertise die je nodig hebt.

Een onderscheidende propositie neerzetten

Samen met partners Werner van Beusekom en Nancy Weststrate zorgen wij voor een onderscheidende positionering en een heldere merkstrategie. Dit in nauw overleg met de ondernemer. 

Wij hanteren hierbij een beproefde methode. In een paar sessies brengen we een aantal belangrijke elementen in kaart. Denk hierbij aan missie, visie, kernwaarden, doelgroep, concurrentie, klantbehoefte, mediagebruik, doelstelling, onderscheidend vermogen, marketing strategie, marketing tactiek, merkwaarden. Met als doelstelling doelgroepen optimaal te bereiken, te boeien en te binden. Franck is marketingexpert en docent strategische marketing. Werner is merkstrateeg en auteur van de Reclametoolbox en Nancy is een ervaren marketing- en communicatie consultant (en co-auteur van de Reclametoolbox). Een sterk team dat een onafhankelijk visie kan neerleggen zonder vooraf ingegeven voorkeuren voor oplossingen of communicatiemiddelen. Uiteraard hebben wij zicht op  mogelijke uitvoerende partijen, maar de ondernemer kan ook zelf de keuze maken.

DSC03905

Wanneer u geraakt bent door onze aanpak laat het ons weten. Wij komen dan persoonlijk bij u langs om te beoordelen of wij een wederzijdse klik hebben om ook uw organisatie en merk sterker te maken. www.interimmarketing.nl   www.nozw.consulting