Online marketingplan

online marketingplan

Veel organisaties hebben een marketing plan waar online activiteiten een onderdeel van vormen. De aandacht voor online marketing in B2B en B2C organisaties is echter zo groot dat een specifiek online marketing plan noodzakelijk is. Daarmee rekening houdend met specifieke online doelstellingen, KPI’s, strategieën en integratie van online- offline activiteiten.

Planning

A Situatie analyse

  1. Doelgroep en klant analyse
  2. Digitale marketing capabilities
  3. Concurrentie en benchmarking
  4. Eventuele partner analyse (intermediairs en co- marketing partners)
  5. Huidige online marketing mix

B Doelstellingen (KPI’s)

  1. Missie en visie
  2. Doelen, targets, KPI’s (SMART)
  3. Webanalyses en dashboards
  4. Budgets

C Strategie (hoe doelen bereiken)

  1. Doelgroep segmentatie met targets (personas)
  2. Positionering en waarde propositie (online value proposition)
  3. Content strategie en betrokkenheid (engagement)
  4. Online en offline communicatie strategie
  5. Conversie gebaseerd media plan

Tactieken (welke online activiteiten optimaliseren)

A Bereik (Reach) – zorgt voor awareness

  • SEO (Google, linkbuiding, social netwerken, blogs)
  • SEA (Adwords)
  • Affiliate- & partner marketing
  • Display advertenties
  • Digitale nieuwsbrieven
  • Social media marketing
  • Campagne planning en kalender

B Beweeg en reageer (Act & Convert) –zorgt voor conversies, fans-leads-sales

  • Website content & design effectiviteit
  • Laadsnelheid & navigatie effectiviteit (mobiel en desktop)
  • Product & diensten content effectiviteit
  • Winkelwagen & aankoop effectiviteit
  • Social media marketing

C  Boeien en binden, (Engage)

  • Content marketing, Newsletters & e-mails
  • Event e-mail marketing
  • Customer support
  • Personaliseren in de site
  • Omni-channel acties voor meer bezoek
  • Social media marketing

Wat te meten

A Bereik (Reach) – zorgt voor awareness

  • Unieke bezoekers
  • Waarde van elk bezoek
  • Fans en volgers

B Beweeg en reageer (Act & Convert) –zorgt voor conversies, fans-leads-sales

  • Leads, conversie graad (direct sales, marge, gemiddeld order bedrag)
  • Bezoektijd op site
  • Aantal Likes en discussies

C  Boeien en binden, (Engage)

  • Herhaal aankopen
  • Klanttevredenheid en loyalty
  • Promotor score

Meten is weten (met de online scorecard 3.0)

Met de Online Scorecard 3.0 worden online doelstellingen gedefinieerd en resultaten inzichtelijk gemaakt. Met als doel website optimalisatie, rendement op internetinvesteringen te vergroten en doelstellingen te realiseren. De kern van de scorecard is vertalen van de missie naar concrete realistische doelen en biedt de mogelijkheid om alle bedrijfsaspecten te meten.

Online scorecard kent 4 perspectieven die met elkaar in verbinding staan;

  1. Financieel: draagt online organisatie bij aan financieel resultaat? (kosten en winstgevendheid)
  2. Klant: bereiken en stellen we de doelgroepen tevreden? (bereik, bezoek, conversie, branding, retentie)
  3. Online: ontwikkelen en beheren van de website? (mobile site, blog, Social media)
  4. Organisatie: creëren van een effectieve online organisatie? (content, vormgeving, technische performance)

Een scorecard zorgt ervoor dat alle medewerkers een strategie delen, doelen gemeen hebben, begrijpen wat succesvol is en begrip hebben voor elkaars werk. Uitdaging bij het meten en analyseren van online gedragingen zijn niet de antwoorden, maar het stellen van de juiste vragen. Doe je dit niet, dan kun je compleet verkeerde conclusies trekken uit de metingen.

Een Online scorecard is een overzicht van alle indicatoren (behorend bij succesfactoren), targets, realisaties en verbeteracties. Een succesfactor is bijv. een website bezoek of een lead. Een indicator maakt de succesfactor meetbaar (bijv. % terugkerende bezoekers). Een target geeft aan wat het streven is (xx aantal bezoekers per tijdseenheid). De verbeteractie zorgt voor verbetering van de realisatie van succesfactoren (bijv. aanpassingen in SEO of SEA )