Checklist propositie ontwikkeling

Een propositie is een “statement” waarom een potentiële klant een product of dienst van u zou moeten afnemen. Het is de totale belofte die u onderscheidt in de markt. Met welk aanbod, producten, diensten en services ga je de markt op. Kenmerken van een goede propositie zijn; uniek, waardevol en zichtbaar. Het moet merkbeleving en klant emoties oproepen. Wanneer uw doelgroep u bijzonder vindt zal deze over u gaan praten en uw kant opkomen. Met onderstaande   checklist propositie ontwikkeling kunt u eenvoudig uw propositie verifiëren.

  • Formuleer in 3 woorden de kracht of unieke eigenschappen van de organisatie
  • Waarom wilt uw doelgroep uw aanbod/ product aanschaffen
  • Wat zijn de klantvoordelen voor de doelgroep, in welke behoefte voorziet het
  • Is de belevenis wereld van de doelgroep in evenwicht met die van de organisatie
  • Formuleer in 1 zin wat 80% v/d klanten van uw aanbod vinden
  • Is er een gedegen concurrentie analyse voorhanden?
  • Is er inzicht in trends en ontwikkelingen die u en uw klanten beïnvloeden?
  • Zijn medewerkers bekend met en handelen ze o.b.v. uniciteit van de organisatie
  • Wat is de verhouding info geven en dialoog aangaan met potentiële klanten?
  • Is de totale “merkbeleving” eenduidig (incl. klantcontact)

Hoe beoordeel ik een goede propositie (volgens Kevin Krossing):

  • Zijn de benefits (USP’s) van de propositie expliciet en duidelijk?
  • Is de doelgroep duidelijk omschreven?
  • Hoe zal de doelgroep de propositie beoordelen?
  • Is de propositie superieur voor de doelgroep?
  • Is de propositie op dit moment relevant?
  • Geeft de propositie een voldoende ROI voor iedereen?
  • Is de propositie superieur t.o.v. concurrentie?
  • Is de propositie haalbaar?
  • Zijn er geen betere alternatieven?
  • Hoe meet je de effectiviteit van de propositie?