Een goede propositie is uniek, waardevol, zichtbaar en gericht op een specifieke doelgroep. Het moet de klant emotioneel raken, beleving en voordelen aanbieden en ervoor zorgen dat ze praten over de organisatie of producten. Om dit te bereiken, is het belangrijk dat de propositie de klant aanspreekt en de voordelen van het product of de dienst duidelijk communiceert.
Wie is je doelgroep?
Denk dus na over hoe jouw doelgroep jouw propositie zal beoordelen. Zijn de voordelen duidelijk genoeg? Spreekt de propositie hen aan? Is de boodschap helder genoeg? Als jouw propositie niet superieur is voor jouw doelgroep, zullen ze waarschijnlijk voor een concurrent kiezen. Zorg ervoor dat jouw propositie hun behoeften en wensen vervult en hen aanspreekt op een manier die de concurrentie niet kan evenaren. Een goede propositie moet niet alleen waardevol zijn voor de klant, maar ook voor het bedrijf. Zorg ervoor dat de investering die je doet om de propositie te ontwikkelen, zich terugverdient in de vorm van omzet en marge. Een goede propositie moet haalbaar zijn voor het bedrijf. Zorg ervoor dat je de middelen hebt om de propositie waar te maken en dat het past binnen jouw bedrijfsstrategie. Zorg ervoor dat je de propositie blijft verbeteren en vernieuwen om relevant te blijven.
Een handige checklist voor propositie-ontwikkeling;
-
- Formuleer in 3 woorden de kracht of unieke eigenschappen van je organisatie. Dit helpt om je organisatie te differentiëren van de concurrentie en duidelijk te maken waar je voor staat.
-
- Bedenk welke behoefte je product of dienst vervult en waarom het waardevol is voor je doelgroep.
-
- Beschrijf de voordelen van je product of dienst en hoe deze aansluiten bij de behoeften van je doelgroep.
-
- Zorg ervoor dat je propositie aansluit bij de belevingswereld van je doelgroep(en) en dat deze zich hiermee kunnen identificeren.
-
- Bedenk wat je klanten het meest waardevol vinden aan je producten of diensten en verwoordt dit in één zin.
-
- Bekijk de concurrentie en bedenk hoe je je kunt onderscheiden.
-
- Houd de trends en ontwikkelingen in de markt bij en pas je propositie hierop aan.
-
- Zorg ervoor dat alle medewerkers bekend zijn met de propositie en deze ook uitdragen.
-
- Zorg voor een goede balans tussen het geven van informatie en het voeren van een dialoog met potentiële klanten.
-
- Zorg ervoor dat de totale merkbeleving eenduidig is, inclusief het contact met klanten.
- Zorg ervoor dat de totale merkbeleving eenduidig is, inclusief het contact met klanten.