Marketing en communicatie zijn twee belangrijke onderdelen van een succesvolle bedrijfsstrategie. Zonder een effectieve marketing- en communicatiestrategie kan een bedrijf niet succesvol zijn in het aantrekken van klanten en opbouwen van duurzame relaties.
Een marketingstrategie is gericht op het bepalen van de doelmarkt en het ontwikkelen van een positioneringsstrategie. Een marketingstrategie heeft betrekking op het bepalen van de doelgroep, de positionering van het product of dienst, de marketingmix en de verkoopstrategie. Het gaat hierbij om de ontwikkeling van een plan om de omzet en marge te verhogen en de concurrentie te verslaan. Een marketingstrategie is breed en omvat ook aspecten zoals productontwikkeling, prijsstelling en distributie.

Een communicatiestrategie is gericht op het ontwikkelen van effectieve communicatie die de doelgroep bereikt, boeit, betrekt en bindt. Met als doel dat de marketingdoelstellingen gerealiseerd worden. De communicatiestrategie moet worden afgestemd op de marketingstrategie om de gewenste resultaten te behalen. Een belangrijk onderdeel van de communicatiestrategie is het ontwikkelen van een merkconcept (plus bijbehorende merkidentiteit) die de merkwaarden en het onderscheidende vermogen van het merk weerspiegelen. Het omvat o.a. het bepalen van een relevante en waardevolle (reclame)boodschap. Én het mooi verpakken ervan in vorm, beeld een tekst. Maar ook de keuze van communicatiekanalen en communicatiemiddelen valt onder deze discipline. Communicatiestrategieën zijn dus specifiek gericht op het bevorderen van communicatie met de doelgroep en het opbouwen van duurzame relaties.
Kortom, de marketingstrategie en de communicatiestrategie zijn nauw met elkaar verbonden, maar hebben elk hun eigen focus en doelstellingen.