
Ode aan een trouwe opdrachtgever: DLL
De eerste kennismaking met DLL (voorheen De Lage Landen) vond plaats in februari 2012. Ik kreeg de mogelijkheid om als interim-professional aan de slag te gaan voor Freo, specialist op online geld lenen. De opdracht bestond uit het schrijven van een marketingcommunicatie plan. Aanvankelijk twijfelde ik of ik wel zou passen in de ‘bankwereld’. Ik had het idee dat iedereen daar in stropdassen zou rondlopen en dat alles erg formeel zou zijn. Maar niets bleek minder waar…

Hoe bepaal je relevante communicatiedoelstellingen
In de wereld van communicatie is het essentieel om een heldere koers te hebben. Zonder een duidelijk doel is het een uitdaging om je communicatie effectief te sturen. Daarom is het bepalen van relevante communicatiedoelstellingen een essentiële stap.

Hoe bepaal je relevante marketingdoelstellingen?
Als het gaat om marketing, is het essentieel om een duidelijke richting te hebben. Zonder doel wordt het een uitdaging om je marketingactiviteiten effectief te sturen. Daarom is het bepalen van relevante marketingdoelstellingen een cruciale stap in het proces.
Hoe schrijf je een vlijmscherpe briefing voor creatieven?
Hoe schrijf je een vlijmscherpe briefing voor creatieven? Crap in, is crap out!

Vijf mogelijke effecten op het marketingvak door inflatie en een potentiële recessie
Als marketeer een interessante vraag om bij stil te staan. De echte impact van inflatie en recessie op het marketingvak is natuurlijk ook afhankelijk van de branche waarin je werkt, het type product of dienst, de marktomstandigheden en andere factoren.

Hoe bouw je als interim marketeer een sterke relatie op met je opdrachtgever
Als interim marketeer is het cruciaal om een goede start te maken met een project, maar ook een sterke relatieop te bouwen met je opdrachtgever.

Bereid je voor op de effecten van de aanhoudende arbeidskrapte
Volgens recent gepubliceerde cijfers van het CBS was 2022 een jaar van onstuimige groei op de arbeidsmarkt als het gaat om banen en vacatures. Tegelijkertijd kromp het aantal werklozen, waardoor de krapte op de arbeidsmarkt een historisch niveau bereikte. In onder andere de bouw, de zorg, horeca, IT sector, gemeenten en de technische industrie is het lastig om het juiste personeel te werven.

Luisteren als belangrijke eigenschap van een Interim marketeer
De rol van een interim marketeer is cruciaal voor organisaties die behoefte hebben aan tijdelijke of extra ondersteuning op het gebied van marketing en communicatie.

Exposanten Foodtechnology worstelen met communicatie
Het communiceren over een technisch product blijft voor vele bedrijven in de technologie een lastige opgave. Wanneer ik op de Food Technology* beurs rondloop zie

Een employee journey verbeteren doe je zo:
Een “employee journey” omvat de verschillende fasen die een werknemer doorloopt tijdens zijn of haar werkzame leven bij een organisatie, vanaf het moment dat hij of zij interesse krijgt in een vacature tot aan het vertrek bij de organisatie. De employee journey bestaat uit verschillende belangrijke fases.

De impact van generatie Y (25-35 jaar oud) op B2B marketingcommunicatie
Generatie Y, ook wel de Millennial-generatie genoemd, is opgegroeid in een tijdperk waarin snel evoluerende technologie en internet veelvuldig werden gebruikt. Ze zijn meestal erg bedreven in het

Wat is een candidate journey en hoe je deze beïnvloedt
Een ‘candidate journey’ verwijst naar de reis die een potentiële kandidaat aflegt tijdens het sollicitatieproces bij een organisatie, vanaf het eerste contactmoment tot het moment

Relatie tussen een marketingstrategie en een communicatiestrategie
Marketing en communicatie zijn twee belangrijke onderdelen van een succesvolle bedrijfsstrategie. Zonder een effectieve marketing- en communicatiestrategie kan een bedrijf niet succesvol zijn in het

Succesvolle campagne , maar vergeet de ‘Internal branding’ niet
Internal branding is een krachtig instrument voor organisaties om hun medewerkers af te stemmen op hun merk- en bedrijfsdoelen. Het omvat een strategisch en doelbewust

Hoe definieer je een goede propositie
Een goede propositie is uniek, waardevol, zichtbaar en gericht op een specifieke doelgroep. Het moet de klant emotioneel raken, beleving en voordelen aanbieden en ervoor

Artificial Intelligence (AI) impact voor marketing en communicatie
Artificial Intelligence (AI) heeft een grote impact op de marketing- en communicatie-industrie en biedt nieuwe mogelijkheden voor marketeers en communicatieprofessionals om geavanceerde technologieën te gebruiken

Werving en behoud van werknemers als speerpunt
Het vinden en behouden van geschikte werknemers is een cruciale factor voor de groei van bedrijven en organisaties. Hoewel veel actie wordt ondernomen om vacatures

SAMACO-driehoek: Commercieel alignment voor beter resultaat en meer conversie
SAMACO staat voor Sales-Marketing en Communicatie alignment, een bedrijfskundig proces en denkwijze waarbij drie disciplines nauw met elkaar samenwerken. Deze samenwerking wordt gekenmerkt door begrip

Online communicatiemiddelen en tools
Zoek je naar nieuwe online communicatiemiddelen en tools die je kunt inzetten voor je campagne? Laat je inspireren door onderstaande lijst. Wie weet zit er

Offline communicatiemiddelen en tools
Zoek je naar nieuwe offline communicatiemiddelen en tools die je kunt inzetten voor je campagne? Laat je inspireren door onderstaande lijst. Wie weet zit er

Social media communicatiemidddelen
Hieronder vind je ter inspiratie een -vast niet volledig- overzicht van social media kanalen en communicatiemiddelen die je als communicatiedrager kunt inzetten. Tip: kijk hierbij

Mobiele communicatiemiddelen en tools
Hieronder vind je een overzicht van mobiele communicatiemiddelen die je als communicatiedrager kunt inzetten. Tip: kijk hierbij hoe je je doelgroep het beste kunt bereiken. 4.01 Advertentie

Event communicatiemiddelen
Hieronder vind je een overzicht van event communicatiemiddelen die je als communicatiedrager kunt inzetten. Tip: kijk hierbij hoe je je doelgroep het beste kunt bereiken. Communicatiemiddelen 5.01

Communicatiemiddelen voor én na verkoop
6.01 After sales service, after sales voting, SMS enquete, after call enquete, web-enqeute 6.02 Helpdesk / support afdeling 6.03 Informatietelefoon 6.04 Leadinfo/chatbot 6.05 Cold calling

Speciale communicatiemiddelen en tools
Hieronder vind je een overzicht van speciale communicatiemiddelen en tools die je als communicatiedrager kunt inzetten. Tip: kijk hierbij hoe je je doelgroep het beste kunt bereiken.

Workshops SAMACO voor BKV uit Breda
Als Interim Marketing zijn we trots op de samenwerking met BKV uit Breda, een toonaangevende arbeidsbemiddelaar voor zorgprofessionals (www.bkv.jobs). De uitdaging was om doelstellingen tussen

Creatief proces in 5 stappen (hoofdlijnen)
Bij het bedenken van een nieuw idee doorlopen we op hoofdlijnen de volgende vijf processtappen. In het onderstaande proces laten we de uitgangspunten uit de

Positioneren, breinpositie, propositie, merkbelofte, pay-off en slogan
Termen die we veel in het marketing- en communicatievak tegenkomen. Regelmatig zien we dat klanten (maar ook professionals) de termen door elkaar halen. Om die

Persona voor werven personeel
Een persona is een dwarsdoorsnede van een (gewenste/beoogde) doelgroep. Het is de ijkpersoon die een grotere groep representeert. Onder doelgroepen vallen vaak (gewenste) klanten maar

SAMACO-model
In het boek Who is Accountable? introduceren de auteurs Werner van Beusekom en Franck Kuppers het SAMACO-model. Sa staat voor Sales, Ma voor Marketing en